My low buy 2020


Loňský rok jsem začala s předsevzetím, že budu málo nakupovat. Chtěla jsem udělat další třídění šatníku, něco prodat a něco odnést do Šupligu na dobrý účel, pokud to neudám. V březnu jsme ještě stihli s mužem odjet na dovolenou na Mauricius. Zdálo se mi, že mám málo plavek, však to znáte... Tropy, nic tam neschne, tak jsem chtěla být zajištěná. Ale fakt je, že jsem ty plavky nepotřebovala, - porušení pravidla "zeptej se sama sebe: potřebuju to?". Ale u toho jsem chtěla zůstat.

I started last year with a resolution to shop as little as possible. I also wanted to do another clearout in my closet sell some of it and take the rest to a charity shop here in Brno. Before the pandemic exploded here in the Czech republic, me and my husband managed to leave for holiday to Mauritius. I bought two sets of bikini. Hot and humid climate you know, nothing gets properly dry... I am sure you get the idea. But the truth is, I definitely didn´t need them in general and I must admit I broke number one rule with those purchases.

---

Po návratu z dovolené nastal plně karanténní home office mód. Nikdo pořádně nevěděl, co bude. A když tak člověk celý den akorát čučí doma do počítače a nikam pořádně nemůže, dost často zabloudí očima, kam nemá. V mém případě to byl Etsy. Chtěla jsem si navíc už dýl na léto pořídit nějaké jemné zlaté řetízky, ale nechtěla jsem nějaké z konvenčních fast fashion obchodů, všichni víme, že ty vydrží tak maximálně jedno až dvě nošení bez toho, aby začaly černat. A tím to všechno tak nějak začalo. Teď bych ráda shrnula všechno, na co si vzpomenu, co jsem koupila a kde jsem to koupila.

After we came back home the quaranteen home office officially started and nobody knew what was going to happen next. When you keep staring into a laptop all day long and can´t really go anywhere after work, you simply go to websites and e-shops and browse like there is no tomorrow. In my case it all started with Etsy. I had wanted some dainty golden necklaces for summer at that time and didn´t want to buy them from fast fashion store. We all know that they don´t last that long and turn black very soon. And then it all kind of went on from there. 


I am adding a list of all things that I can remember I bought last year and where I bought them from.

  • plavky 2 ks - Litex, Zalando - lokální výroba, fast fashion / bikini 2 pairs - Litex, Zalando - local brand, fast fashion
  • řetízky 5 ks - Etsy - nezávislá značka / necklaces 5 pcs - Etsy - idependent brands
  • naušnice 1 ks - Etsy - nezávislá značka / a pair of earrings - Etsyidependent brand
  • balerínky - Zoot - fast fashion / ballerina shoes - Zoot - fast fashion
  • sandály - Mango - fast fashion / sandals - Mango - fast fashion
  • polobotky - Zalando - fast fashion / moccasins - Zalando - fast fashion
  • béžové kalhoty - H&M - fast fashion / beige trousers - H&M - fast fashion
  • lehké letní halenky - černá, bílá - H&M - fast fashion / two summer tops - black and white - H&M - fast fashion
  • puntíkaté šaty - Asos - fast fashion / polka dot dress - Asos - fast fashion
  • světlé letní džíny - H&M - fast fashion / light wash jeans - H&M - fast fashion
  • šedý cardigan - Reserved - fast fashion / grey cardigan - Reserved - fast fashion
  • pruhované tričko - H&M - fast fashion / striped t-shirt - H&M - fast fashion
  • bílé tričko - pop up Les Goodies - udržitelná značka / white t-shirt - pop up Les Goodies - sustainable brand
  • černé šaty - Zara - fast fashion / black dress - Zara - fast fashion
  • modré šaty lyocell - Mango - fast fashion / chambray dress lyocell - Mango - fast fashion
  • klobouk - Tonak - místní značka / hat - Tonak - local brand
  • trenčkot - Mango - náhrada - fast fashion / trenchcoat - Mango - replacement - fast fashion
  • béžová šála - Mango - fast fashion / beige scarf - Mango - fast fashion
  • flitrová sukně - Vinted - second hand / sequin skirt - Vinted - second hand

To jsou tak nákupy, na které jsem si vzpomněla. A že jich není málo. Když spočítám řetízky, je to kolem 24 kousků, což jsou tak dva kusy měsíčně, co myslím by tak odpovídalo. 

These are all purchases I remembered. Unfortunately it´s quite a lot. When I count in necklaces piece by piece it´s about 24 pieces. That makes 2 pieces a month and if I look back at it that might be the frequency of my monthly spendings.

---

Samozřejmě většinu z těch věcí jsem nepotřebovala a nemám se na co vymluvit. Některé dokonce budu muset dát dál - hlavně boty, protože mi nesedí. Vždycky doufám, že je rozchodím, ale málokdy se to povede. Boty, co nepadnou, to je prostě bolest... Některé kousky oblečení si budu muset nechat ještě upravit. Tílka mají moc dlouhá ramínka a když se předehnu, je mi vidět až do kuchyně. Puntíkaté šaty, zase mají volánky na rukávech a to není úplně můj styl.

Of course I didn´t need to buy all these things and there is absolutely no excuse for it. Moreover some of these will already have to go. Especially shoes that don´t fit. I always hope that I´ll break shoes in, but it´s rarely the case. Shoes that don´t fit are just painful... Some pieces need alterations. Straps on the summer blouses need to get cut a little shorter. Every time I bend in them, well you know how that goes. Similarly the polka dot dress - there are ruffles on sleeves and it´s just not my style so I want to get rid of them.

---

Většina je žel fast fashion. To je prostě moje selhání a je vidět, že když se člověk nudí a do toho ještě řeší nějaké osobní trable, tak prostě neustále jen scrolluje internetem a je zle. Ale! Než jsem něco koupila, dost dlouho jsem nad tím přemýšlela. Jestli se to bude hodit k věcem, které mám a celkově zapadat do mého šatníku. Jestli se mi daná věc bude líbit i za pár let a hlavně, z jakého je materiálu. Převážná většina je bavlna, lyocell, viskóza a asi tři věci polyester, ale ty polyesterové hodlám prát absolutně minimálně.

The most of these are fast fashion and that´s just my plain failure. It´s a proof that when you get bored and deal with some personal issues, you just keep scrolling on your phone and just stick to your bad habits. BUT! Each piece went through a thought process - if it goes with the clothes that I already own and fits with my wardrobe overall. Also if I still like and wear the piece in a few years time and mainly the material it´s made of. Most of the pieces are made of cotton, lyocell, viscose and about three pieces are made of polyester and I plan on washing these three as little as possible.

---

Klobouk je jasná investice do budoucna. Koupila jsem ho na výletě v Praze v Tonaku. Další dražší kousek bylo bílé tričko do V z Les Goodies. Je příjemné, prodyšné, na léto prostě boží. Ale mám jednu velkou výtku. Jednou jsem ho vyprala v ruce podle instrukcí a udělala se dírka kolem lemu výstřihu, což budu muset nechat spravit. Steh je tak jemný, že si na to sama netroufnu. Za ty peníze bych to opravdu nečekala. Poslední udržitelný kousek je sukně, kterou jsem koupila těsně před Vánoci na Vinted. Je to klasické H&M a byla trošku sežmolkovaná. Nebylo to ale nic, s čím by si můj odžmolkovač neporadil.

The hat was bought during my last trip to Prague last autumn in Tonak. If you browse through their website, it´s obvious it was an investment piece. Another more expensive piece was the white v neck t-shirt from Les Goodies. It´s very comfy and breathable, an ideal piece for summer. But I have one big issue with it. Right after one hand wash (as per care instructions) a hole appeared right at the neckline. I will have to have it professionally repaired as the stitching is very delicate and I am not confident enough to do it on my own. I would expect better quality for my money to be honest. And the last sustainable piece is the sequin skirt. I bought it from Vinted (online sale and swap platform) right before Christmas. It is originally from H&M and there were lints at some spots but it was nothing my lint remover wouldn´t be able to take care of.

---

K udržitelnosti jsem v uplynulém roce přispěla aspoň tím, že jsem se zúčastnila Hadrárny, kterou pořádá pravidelně brněnská Fashion revolution a prodala jsem téměř všechno. Bohužel do Šupligu jsem se nedostala, ale je to pořád v plánu.

My biggest contribution to sustainable fashion last year was me participating in another thrift sale organised by our local Fashion revolution group. I sold almost everything I had. I just have one final charity shop run, which is not possible at the moment due to covid.

---

Suma sumárům - letošek musím být na sebe prostě přísnější a hlavně opravdu užívat a soustředit se na to, co už ve skříni mám. Je toho dost, vlastně víc než dost, když uvážím, že stejně minimálně do dubna nebude kam vyrážet. Další plán je, že pokud budu opravdu něco potřebovat, podívám se nejdřív v obchodech s udržitelnou módou nebo na Vinted. Budu dál pokračovat v šetrném praní a údržbě věcí, které už mám (odžmolkování, opatrné skladování, žehlení, praní skvrn žlučovým mýdlem atd.). Co nevidět se taky budeme stěhovat, tak věřím, že dojde k dalšímu třídění a bylo by fajn, udělat nějaký swap s kamarádkami v novém domě.

A co vy? Dávali jste si v loňském roce nějaké nákupní hranice? Dolehla na vás pandemie a přinutila vás taky nakupovat?

To sum up - this year I have to be much more strict with myself and mainly use and focus on what I already have. I believe I have enough things, more than enough actually given there will be nowhere to go at least until April again. Next part of my plan is when I really do need something I will start with sustainable brands and (or) Vinted . I will continue with taking good care of my clothes (lint removing, careful storage, ironing and steaming, eco-friendly stain removing etc.) We will also be moving to a new home soon, so I am sure another clear out will take place. It would be nice to organise a swap with  my friends at our new place.

What about you? Did you set some boundaries for your shopping habits last year? Did the pandemic force your hand a little to shop more?

Mohlo by se vám líbit

6 komentářů

  1. To s tím bílým tričkem je opravdu pech, dost by mě to namíchlo :(
    Blog Everythin Kate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, celkem mě to odradilo koupit si na Les Goodies něco dalšího... 😔

      Vymazat
  2. To je skvělé shrnutí a asi bych ho měla začít také praktikovat. Je fajn vidět, za co člověk utratil a kolik si toho pořídil. Koupila sis skvělé kousky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Pavli. A ráda tě zase vidím. Jsem ráda, že jsem si to shrnula a vidím, že mě čeká ještě hodně práce.

      Vymazat
  3. Spíš od našeho brněnského setkání blogerek a poučení o sekáčích, se zaměřuji hlavně v těch sekáčích více na přírodní látky a to teď v zimě nejvíce. :) V obchodech bohužel neodolám a beru co se mi líbí a dost podle ceny, ale také hodně váhám... :) A hodně oblečení třídím a nechávám putovat dál skrze Vinted, nebo dám jedné chudší paní u nás v baráku pro děcka.

    Jinak koukám, že jsi fakt toho koupila celkem dost. :) A pěkný článek!

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katy, je super vidět, že tě sekacova tour v něčem inspirovala. Každá máme svoje tempo, tak prostě udržitelně krok za krokem. Držím palce, aby se dařilo víc odolávat i v obchodech.
      Bohužel jsem toho koupila fakt mraky a byť se všechno dá kombinovat, letos to chci opravdu hodně omezit.

      Vymazat

Děkuju za všecky komentáře. / Thanks for all your comments.

Flickr Images